اهداف رسانه

 اهداف رسانه

دانش آموزان نباید محتوای پیام های رسانه ها را امتحان کنند بلکه باید شیوه هایی را تحقیق کنند که پیام رسانه ها را می سازند و پاسخ این پرسش ها دریابند :

– چه کسانی پیام های رسانه ای را ساخته اند؟
– تولید کنندگان پیام های رسانه ای چه منظوری از تولید آن داشته اند؟
– رسانه ها چه دنیایی را عرضه می کنند ؟
– تولید کنندگان این پیام ها به دنبال چه پاسخی از طرف من به عنوان مخاطب هستند؟

هر آن کس که کنترل رسانه ها را در اختیار دارد کنترل افکار را در دست می گیرد. “جیم موریسون”

تاکید بر آموزش سواد رسانه ای بر طبیعت ساختارمند رسانه ها منتج به تغییر بینش جایگاه مخاطبین رسانه ها می شود. به عنوان مثال هدف رسانه های تجاری از منظر سواد رسانه ای ، فروش تولیدات تبلیغاتی به مخاطبان رسانه ها نیست بلکه به فروش رساندن مخاطبین به تبلیغاتچی ها است. منظور از فروش مخاطب به تبلیغاتچی ها چیست ؟ این جمله به مفهوم آن است که ارزش های نهادینه شده در محتوای رسانه ها از محتویات خبری گرفته تا سرگرمی ها ، همگی فروش محصولات مصرف کنندگان را به صورت شغلی طبیعی و ارزشمند حمایت می کنند. تولید کنندگان رسانه ای دست مخاطبین رسانه ها را در دست تبلیغاتچی ها می گذارند و پیش فرض صاحبان تبلیغات هم فروش محصولات به مخاطبین رسانه ها است.

شاید یکی از مهمترین خصیصه آموزش سواد رسانه ای ، تاکید بر تدریس رسانه و نه تدریس از طریق رسانه باشد . دیدگاه دانش آموزان به عنوان مخاطب رسانه را نباید چندان مورد توجه قرار داد بلکه قدرتمند ساختن هزار توی آگاهی ، تحلیل ، واکنش و کنش آنان را باید مهمترین مرجع شناخت در نظر داشت.

 

جستجوی اخبار مربوط به بیانیه های سیاسی ، موضوعات کلیشه ای و دفاع بد از مطالب را نمی توان سواد رسانه ای دانست بلکه در همین ارتباط باید در جستجو و تفحص نظام هایی باشیم که باعث می شود دفاع بد و سوء تعبیر را طبیعی جلوه دهد.

0

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishPersian