خانم دکتر کلی مندوزا از انجمن سواد رسانه ای امریکا در باره چگونگی آموزش سواد رسانه ای صحبت می کند

 خانم دکتر کلی مندوزا از انجمن سواد رسانه ای امریکا در باره چگونگی آموزش سواد رسانه ای صحبت می کند

خانم دکتر کلی مندوزا مدرسه انجمن سواد رسانه ای امریکا common sense هستند

 

سلام بر همه. من کلی مندوزا هستم که در بخش آموزش سازمان غیرانتفاعی common sense کار می‌کنم که در سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا واقع شده است. علی از من دعوت به عمل آورده است که به طور مشخص برای انجمن سواد رسانه‌ای ایران ویدئو ضبط کنم و مطالبی را برای همایش ایشان و افراد حاضر در همایش ارائه نمایم. ولی چندین سؤال از من پرسیده است که به آنها پاسخ دهم. در وهله اول از من خواسته است درباره خودم صحبت کنم.
من به مدت 8 سال است که در سازمان غیرانتفاعی common sense کار می‌کنم و عناوین درسی مختلفی از جمله موضوعات مربوط به شهروندی عمومی را تهیه و فراهم می‌آورم و در کنار آن سایر عناوین مربوط به امنیت اینترنتی را نیز تهیه و بررسی می‌کنم که همین یکی موضوعات مرتبط با کاربردهای تکنولوژیک است. در عین حال رفتارهای سلامتی اینترنتی را نیز بررسی می‌کنیم که همه موارد ایجاد شده در راستای آموزش ثباتی رسانه‌ای صورت می‌گیرد. باید بگویم که پیشینه کاری و تحصیلاتی من در زمینه سواد رسانه‌ای بوده است و دکترای خود را در رشته ارتباطات دریافت کرده‌ام.
سؤال اول: از هیچ دوره سنی می‌توان آموزش سواد رسانه‌ای را آغاز کرد؟
جواب: شما می‌توانید از سنین پایین کودکی آموزش سواد رسانه‌ای را برای کودکان در نظر بگیرید و در آغاز راه باید کودکان خود را با تفکر و اندیشه انتقادی تربیت کنید چرا که کودکان از ابتدای زندگی در تعامل با جامعه خود هستند. پس می‌توانید سواد رسانه‌ای را از سنین کودکستانی شروع کنید و این همان کاری است که ما در امریکا انجام می‌دهیم و والدین کودکان را به مشارکت و همکاری می‌طلبیم. برای اینکه کودکان، آمادگی برخورد انتقادی را در برابر پیام‌های رسانه‌ای داشته باشند ما کارهایی را باید انجام دهیم از جمله اینکه منابع مطالعاتی و قابل اعتمادی را برای کمک به کودکان تعیین و تهیه کنیم.
خوب سؤال در مورد سن آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان بود. برنامه درسی این دوره سنی را با رویکردی شهروندی دیجیتالی برای آموزش سواد رسانه‌ای کودکان در نظر گرفته‌ایم اما به نظر می‌رسد که کودکان کودکستانی در سن 5 سالگی بهتر باشند و در نتیجه بهتر می‌توان با کودکان 5 یا 6 ساله در آموزش سواد رسانه‌ای کار کرد برای این منظور مدرسین و معلمین آموزش دیده به کودکستان‌ها اعزام می‌کنیم تا به آنان مواجهه با وب سایت‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی را بیاموزند. زیرا اطمینان داریم که بسیاری از وب‌سایت‌ها با تبلیغات روی افکار کودکان کار می‌کنند و این تبلیغات می‌تواند شامل بازی‌های کامپیوتری و یا ویدئوهای متعدد باشد.
بخش بعدی در مورد کودکان دبستانی در سن 7 سالگی و کلاس دومی‌ها هست که می‌آموزند آگهی‌های تبلیغاتی چگونه روی افکارشان تأثیر می‌گذارد.
بخش بعدی طرح درس معلم آن است که به آنان مهارت‌های تفکر انتقادی را به خصوص در قبال آگهی‌های تبلیغاتی آموزش می‌دهد. سپس معلمین با این تفکر به سایت‌ها نگاه می‌کنند که این سایت‌ها، چه عکس‌ها و یا اسباب بازی‌هایی را برای کودکان ارائه می‌دهند و به همه موارد و محتویات سایت‌ها توجه می‌کنند. سپس در پایان آموزش، آزمون و سؤالاتی در نظر گرفته شده است و با این پرسش آغاز می‌شود:
1. در این سایت مدادرنگی و ماژیک‌های علامت گذاری به فروش می‌رسد، به نظر شما چرا تا این اندازه در این بخش، از رنگ های مختلف و متنوع استفاده شده است؟
الف. بازی با رنگ‌ها موجب می‌شود که شما بخواهید این مداد رنگی‌ها یا ماژیک‌ها را بخرید.
ب. موجب می‌شود که دانه‌های رنگی را بخرید
ج. رنگ‌ها در انجام تکالیف به شما کمک می‌کنند
البته مشخص است که پاسخ این سؤال گزینه اول می‌باشد.
اگر به یک‌باره قرار باشد که سواد رسانه‌ای را به دانش‌آموزان سنین بالاتر آموزش دهیم احتمالاً به مشکل بر می‌خورید زیرا آنان از مفاهیم اولیه سواد رسانه‌یی محروم هستند و توصیه ما بر این است که آموزش سواد رسانه‌ای را از سنین پایین شروع کنید زیرا دایرۀ لغات سنین بالاتر در حوزۀ سواد رسانه‌ای کوچک است و باید ابتدا مفاهیم اولیه را به آنان آموزش داد.
2. سؤال بعدی این بود که شخصیت‌ها سلبریتی چگونه می‌توانند در آموزش سواد رسانه‌ای کمک کنند و نقش آنان در این زمینه چیست برای رسیدن به این هدف فیلمی را به شما نشان می‌دهم.
ابتدا خاطر نشان می‌کنم که در سایت ما منابع کسب سواد رسانه‌ای و فیلم‌های خوب هم برای دانش‌آموزان و هم والدین آنان وجود دارد که شم و مهارت تشخیص آگهی‌ها Ad savvy را در کودکان تقویت می‌کند.
منابع پیشنهادی ما بر حسب سن و سال و عناوین موضوعات طبقه‌بندی شده‌اند. از شخصیت‌ها می‌توان برای ایجاد تقابلهای تبلیغاتی، راه اندازی چالشها (کمپینگ) و ایجاد آگاهی استفاده کنیم. یکی از این موارد را هنرپیشه فیلم‌های کمدی به نام جرمی میل در فیلم برای صرف شام به راه انداخت و در شبکه‌های اجتماعی و خدمات عمومی به تبلیغ گذاشت و بعد آن را در شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی به نمایش درآورد. مثال دیگر در مورد شرکت والت دیزنی است که سازمان ما common sense با مجموعه هنرپیشگان این فیلم همکاری کرد و در اعلام خدمات عمومی موضوع محبت و مهربانی را در دستور کار خود قرار داد که بخشی از آن را به نمایش می‌گذاریم.
افراد سرشناس می‌توانند در این برنامه‌های تلویزیونی شرکت کنند در همین مورد می‌توانید به صفحه شرکت دیزنی نگاهی بیندازید و ببینید که شرکت‌هایی بسیاری هستند که تمایل دارند در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جامعه ایفای نقش کرده و به شکل‌های مختلف در برابر افکار عمومی مشارکت کنند. از جمله ایجاد و شرکت در چالشهای (کمپینگ) مختلف که برای افکار عمومی مردم اهمیت داشته باشد. بنابراین در خصوص چگونگی استفاده از شخصیت‌های اجتماعی باید پیشنهاد کنم که می‌توانید چالشهای مختلفی را در جهت ایجاد آگاهی‌های اجتماعی ایجاد کنید و در کنار آن خدمات اجتماعی مرتبط با آن را اعلام کنید. مثل اینکه در امریکا در ماه اکتبر هفته شهروندی citizenship اعلام شده است و یا اینکه در ماه فوریه، روز امنیت safety day نام‌گذاری شده است و از شخصیت‌ها می‌توان در این زمینه‌ها استفاده کرد.

سؤال ما این است که شما چگونه می‌توانید با والدین در ارتباط باشید، چرا که نقش مدارس بسیار مهم است زیرا آنها می‌توانند آموزش واقعی را به افراد ارائه کنند. نقش سازمان‌ها که سواد رسانه‌ای ایجاد آگاهی‌های لازم اجتماعی در میان مردم است. بنابراین مدارس می‌توانند مطالب مورد نیاز والدین را تأمین کرده و به آنان بگویند که چه نقشی را باید به اجرا بگذارند.
که سازمان common sense بچه‌های آموزش سؤال: چگونه می‌توانیم والدین را در جریان سواد رسانه‌ای درگیر کنیم؟ پاسخ این است که شما چگونه می‌توانید با والدین در ارتباط باشید چرا که نقش مدارس در این ارتباط بسیار مهم است و انها هستند که می‌توانند آموزش اصلی را به افراد بدهند و بطور کلی نقش سازمان‌های سواد رسانه‌ای ایجاد آگاهی‌های لازم اجتماعی در میان مردم است. بنابراین مدارس می‌توانند مطالب مورد نیاز والدین را تأمین کنند و تعیین کنند که والدین چه نقشی را باید به اجرا بگذارند. همانطور که سازمان common sense بسته‌های آموزشی مختلفی را برای همراه ساختن والدین دانش آموزان در نظر گرفته است. مدارس می‌توانند گزارشات هفتگی تهیه کرده و در اختیار والدین بگذارند و با توجه به سنین کودکان، موضوعات معینی را برای اولیاء در نظر بگیرند و چنانچه مدارس لازم بدانند جلساتی با حضور والدین برقرار کنند و در محیط مدرسه آموزش‌های مورد نیاز را به والدین بدهند، ما نیز در امریکا همین شرایط را دنبال می‌کنیم و طی جلسات مختلف، به نکات مهم اشاره کرده و جزوات آموزشی را در اختیارشان می‌گذاریم. به عنوان مثال در یکی از این جزوات پیشنهاد کرده ایم پیش از آن که برای فرزندانتان گوشی موبایل تهیه کنید، بهتر است که به پنج سؤال پاسخ دهید که سؤالات و جواب‌های آن وجود دارند و آموزش‌های لازم را به والدین در این زمینه می‌دهد.
سؤال: سواد رسانه‌ای را چگونه می‌توان با سایر موضوعات پیوند داد؟
جواب: سواد رسانه‌ای با زمینه‌های آموزشی زیادی در ارتباط است از جمله زبان، شیوه خوانش، پژوهش و تاریخ از جمله موارد تقویت مهارت‌های سواد رسانه‌ای هستند، ضمن این که سواد رسانه‌ای به تنهایی نیز می‌تواند بحث مجزایی باشد. مثلاً معلمان می‌توانند فیلم مستندی را در کلاس نمایش دهند و حین تماشای فیلم از دانش آموزان سؤالات مرتبط با سواد رسانه‌ای را بپرسند مانند این که چه کسانی این فیلم را تهیه کرده‌اند و چرا اقدام به تولید آن کرده‌اند و در راستای تولید این فیلم از چه تکنیک‌هایی استفاده کرده‌اند که توانسته توجه مخاطب را به خود جلب کند؟
بنابراین هر زمان که معلمان اقدام به استفاده از رسانه‌ها در کلاس خود کنند، موقعیت‌های خاصی را در این ارتباط خلق می‌کنند. خوب این یکی از راه‌های استفاده از سواد رسانه‌ای است و راه دوم دادن تکالیف پژوهشی به دانش آموزان است و البته قبلاً باید اطلاعات لازم را به آنان داد و سپس از انها خواست که به تحلیل انتقادی موضوعات و مطالب سایت‌های معرفی شده از سوی شما بپردازند و معلمان هم در این راه وب سایت‌های معتبر و مشخصی را معرفی کنند.
در ارتباط با خلق رسانه‌های دانش آموزی، معلمان کمک‌های بسیاری می‌توانند بکنند مثلاً به جای دادن تکلیف از کتاب و خلاصه کردن مطالب کتاب‌ها، دانش آموزان را تشویق به تهیه ویدیو از موضوعات مختلف بکنند زیرا از این طریق است که بچه‌ها می‌توانند رسانه‌های شخصی خویش را تولید کنند و گزینه‌های خود را انتخاب کنند و قادر باشند مهارت‌های شخصی‌شان را به مورد اجرا درآورند. بنابراین تولیدات رسانه‌ای دانش آموزان به عنوان تکلیف کلاسی، خلاقیت آنان را در پی دارد و موضوعات متعددی را در بر می‌گیرد و هرگز به یک و یا چند مورد ختم نمی‌شود و مضامین مختلفی را می‌پوشاند.
دوست داشتم این مطالب را در گفتگویی زنده بگویم اما به دلیل اختلاف زمانی این امر میسر نشد. خدانگهدار

0

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishPersian