دقیق خوانی

 دقیق خوانی

دقیق خوانی

منظور از ذقیق خوانی یعنی داشتن شم پلیسی بدین منظور که دانش آموزان به دقت مشاهده کنند ، شواهد را در جای مناسب خودش استفاده کنند، به دنبال یافتن سر نخ های رسانه ای باشند و سوالات به جا بپرسند. برای رسیدن به این هدف مناسب است که از رسانه هایی که مورد استفاده جوانان است بهره ببریم و آنان را در شرایطی قرار دهیم که پرسش کنند.

بدین علت از یکی از خبرهای صبح تصویری انتخاب شده که آن را با یک سوال همراه می کنیم : در این عکس چه می بینید؟ حتی برای رسیدن به این منظور می توان بخش هایی از یک فیلم را برش بزنیم و در کلاس استفاده کنیم تا بچه ها زبان فیلم را بیاموزند و در تماشای فیلم این سوال مدام در ذهنشان وجود داشته باشد که ” چرا فکر می کنید که کارگردان فیلم دوربین را در این نقطه کار گذاشته است؟”

بهتر است از تصویر روی جلد مجلات استفاده شود که عکسی از یکی از اشخاص مشهور و یا هنرپیشه ها استفاده شود و از دانش آموزان پرسش هایی را در مورد طراحی روی جلد، رنگ، نوع فونت انتخابی، واکنش های صورت همان افراد و زبان بدن آنان و هزاران سوال دیگر را می توان طرح کرد.
در برخورد با بسیاری از معلمان متوجه می شویم که اظهار می کنند دانش آموزان بیشتر تمایل دارند که هر چه را در رسانه ها و یا اینترنت می بینند و یا می شنوند را باور کنند. متاسفانه بسیاری از مدرسبن سواد رسانه ای آموزش ندیده اند که بخش هایی از اخبار و مطالب رسانه های مشهور را انتخاب کنند و در گفتگوهای انتقادی در کلاس مورد استفاده قرار دهند  و اینجا است که مربیان سواد رسانه ای باید ورود کنند.

وقتی صحبت از خوانش دقیق می شود منظور دقت در محتوای رسانه های غیر چاپی مانند رادیو، عکس، فیلم و ویدیو است که مطالب انها در قالب ” متن یا تکست” می آید و البته به ندرت در فرآیند آموزش به کار می آیند.

از قضا بچه های ما بیشتر به همین رسانه ها گرایش دارند و مطالب این قبیل رسانه ها آنان را در بر گرفته و محاصره کرده اند و از آنجایی که هر یک از جوانان ما تقریبا در دستشان یا موبایل و یا تبلت است ناخودآگاه را در دل محتوای رسانه ها غوطه ور شده اند. یکی از راه هایی که می توان آموزش را با کودکان شروع کرد، طرح سوالاتی است که با استفاده از عکس های زیبایی است که یا از مجلات و یا فیلم های تبلیغاتی و سایر فیلم ها استفاده شده باشد و از انها در فعالیت های کلاسی و حتی به عنوان تمرین مورد استفاده قرار دهید. به حسب نوع محتوای رسانه ای که در دست دارید، می توانید سوالات متعددی بپرسید.

در آموزش سواد رسانه ای همیشه با تعدادی سوال عمومی رسانه ای آموزش را آغاز می کنیم

– چه کسی این پیام را تولید کرده است؟
– چرا این پیام را درست کرده اند؟
– این پیام رسانه ای چگونه منتشر شده است؟
– مخاطبین هدف این پیام رسانه ای را چه کسانی تشکیل می دهند؟
– از چه تکنیک هایی برای جلب نظر مخاطبین استفاده شده است؟
– چه کسانی و یا چه مواردی از این پیام رسانه ای حذف شده اند؟
– چه کسانی از انتشار این پیام ها بهره مند می شوند؟

یکی از خصوصیتی که باید همیشه دانش آموزان را به آن عادت دهید، این است که آنان را فردی پرسشگر تربیت کنید که محتوای رسانه ها را به چالش بکشند و خود را در نقش یک تماشا گر نقاد بدانند. در اغلب موارد طرح یک پرسش غالبا منجر به طرح سایر سوالات بعدی می شود.
خوانش دقیق یعنی فرآیند تجزیه و تحلیل متون رسانه ای و این را باید به خوبی بدانید که سواد رسانه ای همواره با تحلیل متون رسانه ای چه داخل کلاس و چه خارج آن درگیر است.
بنایراین خوانش دقیق متون رسانه ای یعنی تحلیل دائمی متون رسانه ای که از دل آن مفاهیم جدیدی تولید شود. همه مخاطبان رسانه ها لازم است که زبان مشخص هر رسانه را بدانند.

میتوان رسانه ای را به سه گروه طبقه بندی می کنیم: پیام موجود در عکس، تبلیغات و تصاویر متحرک و برای آموزش سواد رسانه ای باید از هر یک از این پیام ها نمونه ای داشت و به آن را آموزش داد.

0

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishPersian