سواد رسانه ای چیست و چه چیزی نیست ؟

 سواد رسانه ای چیست و چه چیزی نیست ؟

سواد رسانه ای ، تدریس از طریق رسانه نیست بلکه تدریس رسانه است. تفاوت میان این دو را نباید کم اهمیت شمرد بلکه کاملا اساسی و عمقی است و در این مجال به تفاوت میان سواد رسانه ای و دیدگاه های دیگر رسانه در کلاس های درسی می پردازیم.

به عنوان مثال اگر در موتور جستجوگر گوگل به دنبال اطلاعات موضوعی باشید ، این موتور، وبسایت های متعددی را در اختیارتان می گذارد اما در عین حال نتایج حاصل از جستجوی شما به صورت شخصی در حافظه کامپیوتر باقی می ماند و هر وقت بخواهید ادامه آن را می توانید پیگیری کنید و بدین ترتیب موتور جستجوی گوگل وسیله رسانه ای جدید محسوب می شود اما شخصی باقی ماندن منابع اطلاعاتی به دست آمده ، این سوال را ایجاد می کند که رسانه اینترنت از چه ساختاری برخوردار است که چنین نتایجی را به دنبال می آورد. این سوالات سال ها است که مرکزیت آموزش سواد رسانه ای را اشغال کرده است.

الی پاریزر Eli Pariser در کتاب خود تحت عنوان جباب های فیلتری Filter Bubbles در سال 2011 مطرح می کند که ” رسانه اینترنت چه چیزی را از مخاطب پنهان می کند؟ “

و نگرانی خود را از سایت های تجاری مانند ” نت فلیکس Netflix ” تا ” واشنگتن پست ” بیان می دارد که اینها سعی می کنند که ذائقه و سلیقه مخاطبین خود را از قبل پیش بینی کنند. پاریزر ادامه می دهد که شبکه گسترده جهانی ( وب WEB ) به شکل فزاینده ای غذاهای اطلاعاتی بیخود و به درد نخور ، اطلاعاتی که گاهی اوقات از روی هوی و هوس به دست می آید و همیشه هم مفید به حال ما نیستند، در اختیار می گذارند.

 

سوال این است که چه چیزی برای ما خوب است؟

اطلاعات چیزی است که دقیقا به زندگی ما مرتبط نیست اما برای ما اهمیت دارد و چالش برانگیز هستند و از جانب دیدگاه های مختلف ارسال شده اند. به کلام دیگر پاریزر اعتقاد دارد که ” انسان ها به رژیم غذایی سالم رسانه ای نیاز دارند. ”
پاریزر می گوید ، اطلاعاتی که حاصل جستجوی ما است تصویر عینی از شبکه های وب در اختیار نمی گذارند زیرا نفع تجاری شبکه ها در این است که ما چه چیزی را ببینیم. این جمله دقیقا شبیه جمله ای است که چهل سال قبل ” لن مسترمن Len Masterman ” در مورد برنامه های تلویزیونی گفت که : ما در شرایطی به تلویزیون نگاه می کنیم که این رسانه تلاش می کند از دریچه نگاه خود دنیا را به ما نشان دهد و ما واقعیت را از این پنجره می بینیم و اساسا منکر نگاه عاملیت انسانی می شود.

به عبارت دیگر تلویزیون تلاش می کند به مخاطبین بقبولاند که واقعیت همان چیزی است که در تلویزیون تولید شده، انتخاب و سپس بسته بندی می شود.

0

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishPersian