چرا آموزش رسانه ای؟

چرا آموزش رسانه ای را باید جدی بگیریم؟

  • وقتی صحبت از آموزش رسانه می شود، منظور تمامی اقسام رسانه است که شامل رسانه تصاویر متحرک (فیلم ، تلویزیون و ویدئو) ، رادیو و موزیک های ضبط شده ، رسانه های چاپی (خصوصا روزنامه و مجله) و همچنین تکنولوژی های نوین ارتباطی و دیجیتالی است. بدیهی است که هدف از ” سواد رسانه ” مفهومی بسیار بالایی دارد که منحصر به رسانه های چاپی نمی شود بلکه به سیستم های نمادین و سمبولیک تصاویر و اصوات باز می گردد.
  • آموزش رسانه یعنی تدریس و یادگیری رسانه و نباید آن را با ” آموزش از طریق رسانه ” اشتباه گرفت. به عنوان مثال وقتی استفاده از تلویزیون یا کامپیوتر را صرفا برای آموزش تاریخ و یا علوم بکار می بریم ، از رسانه برای انتقال علم استفاده کرده ایم. آموزش رسانه در باره استفاده از ابزارهای رسانه ای یا ” کمک درسی ” نیست ، در این صورت ما رسانه ها را برای تکنولوژی های آموزشی و یا به شکل رسانه های آموزشی بهره برداری کرده ایم.
  • آموزش رسانه برای توسعه درک انتقادی و همچنین مشارکت فعال مخاطبین در نظر گرفته می شود و موجب می شود که جوانان به عنوان مصرف کنندگان ، پیام های رسانه ها را ترجمه کرده و قضاوت های آگاهانه ای از آنها داشته باشند از طرف دیگر باعث می شود که آنان تولید کننده رسانه خویش باشندو به شکل فعالانه تری در جامعه خود مشارکت کنند. آموزش رسانه موجب می شود که جوانان قابلیت های انتقادی و خلاقانه خویش را بروز دهند.
    طی بیست سال گذشته برخی تحولات درونی که به وقوع پیوسته اند، ضرورت آموزش رسانه را ایجاد کرده اند. رسانه ها در جای جای زندگی اجتماعی ما رخنه کرده اند و اینک نمی توان به راحتی فرآیندهای سیاسی و یا اقتصادی را متوجه شد یا اینکه سوالات مربوط به هویت های شخصی را بدون در نظر گرفتن نقش رسانه ها درک کرد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در مفاهیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *